sobota 17. března 2018

Erebos - Počítačová hra, která tě sleduje...

AUTOR: Ursula Poznanski
ORIGINÁL: Erebos  (Loewe Verlag, 2010, Bindlach)
PŘEKLAD: Karolína Kousalová
NAKLADATELSTVÍ: Fragment
ROK: 2013
POČET STRAN: 320
ZDROJ: zapůjčeno






Anotace
Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Hodnocení
O knize Erebos jsem slyšela už dříve, ale nenapadlo by mě, že si knihu přečtu i já. Ale stalo se a kniha mě zaujala nejen svou čtivostí, ale i námětem.
Nick chodí na střední školu. Brzy si povšimne, že mezi spolužáky probíhají jakési tajné schůzky a že mezi nimi "něco" koluje. Když i on to "něco" dostane, zjistí, že se jedná o počítačovou hru Erebos. Erebos Nicka vtáhl do svého světa. Jeho postava Sarius měla plnit různé úkoly, bojovat s orky či trolly. Za každé vítězství Sarius získával nejen zkušenosti, ale i lepší výzbroj. Jenže úkoly, které měl Sarius alias Nick plnit, se stávaly nebezpečnějšími už jen tím, že se z virtuálního světa přesouvaly do světa skutečného. A čím vyšší úroveň, tím jsou úkoly náročnější.

V knize jsou dva typy postav - ti, co Erebos hrají a ti, co proti této hře bojují. Ti, co Erebos zbožňují, moc nemusí ty nehrající. Ti, co hru nehrají, se snaží přijít na kloub celé záhadě.

Hra Erebos mě jako taková vůbec neoslovila. Nejsem na žádné bojovky, střílečky ani strategie, takže by mě nejspíš úplně minula. Ale nejspíš by mě oslovila pružnost hry a interakce. Občas to vypadalo, že hra je jako živá a ví o všem, co se kde děje.

Co se týká hlavních postav, Nick je velmi chytrý a nechápe, proč se jeho spolužáci chovají tak, jak se chovají. Chce na záhadu přijít, ale sám hře propadne. Jediný, kdo si od ní zachovává odstup, je Emily, Nickova tajná láska.

Autorka napětí dávkovala postupně, i když se knize nedá upřít jistá tajemnost už od začátku. Taky jsem ocenila, že herní část skončila v tom pravém okamžiku. Od té chvíle začalo pátrání po cíli hry.

Konec je vcelku předvídatelný. Nepřišel mi však až tak nereálný. Kdoví, co všechno se už v rámci počítačových her vynalezlo a nikdo z nás neví, jestli to, co bylo v knize se už někde opravdu nerealizuje, byť v jiné podobě.

Titul je typický příběh z literatury Y/A. Nechybí v ní napětí, nebezpečí, tajuplný herní svět a samozřejmě nechybí ani láska. Autorka v knize ukázala, jak je snadné propadnout závislosti. Závislý člověk zanedbává nejen sebe, ale i rodinu, školu nebo zaměstnání.

Erebos mohu doporučit dál. Ocení ji především mladí čtenáři, kterým tématika počítačových her může být blízká.

Obálky
Která se vám líbí? Mně ta poslední obálka, i když je poněkud zvláštní.
    

O autorce
Ursula Poznanski po střední škole vystudovala japanistiku, žurnalistiku, právo a divadelní vědu. V roce 2 000 vyhlásila Rakouská televize ORF soutěž pro scénáristy do které se zapojila. Soutěž sice nevyhrála, ale svůj rukopis poslala několika nakladatelům. Za dva roky jí vyšla první kniha a tak od roku 2003 vydává knihy a sama na otázku odkdy píše odpovídá „Odjakživa. Sice to není tak docela pravda, ale prostě to zní správně. Popravdě bych řekla, že psát jsem opravdu chtěla vždy, jen jsem neměla chuť vzít do ruky papír."

2 komentáře:

  1. Páni, to vypadá hrozně zajímvě, o knize jsem moc neslyšela, ale myslím, že by mě mohla bavit, budu ji muset zkusit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha taky zajímavá byla, určitě ti ji můžu doporučit. :-)

      Vymazat