úterý 7. listopadu 2017

Dáma s veverkou

AUTOR: Elizabeth McKenzie
ORIGINÁL: The Portable Veblen (Penguin Press, 2016)
PŘEKLAD: Naďa Funioková
NAKLADATELSTVÍ: Jota
ROK: 2017
POČET STRAN: 398
ZDROJ: vlastní






Anotace
Veblen je mladá žena s bohatou fantazií, amatérská překladatelka a svobodný duch v tom pravém slova smyslu. Paul je ambiciózní, nadaný neurolog, který právě objevil způsob, jak napomoci léčbě traumatických poranění mozku. Potkají se, zamilují, zasnoubí. Tohle by mohl být konec, jenže tady to teprve začíná.  Od randění k manželství vede dlouhá a mnohdy obtížná cesta. 
Plánování společného života má i svou odvrácenou stránku, najednou se začnou vynořovat i dosud přehlížené rozpory, a aby toho nebylo málo, vstupuje do děje i krásná dědička farmaceutické firmy a jedna zvědavá, inteligentní a nadmíru charismatická veverka

Hodnocení
Anotace knihy slibovala mnohé. Zaujala mě tak, že jsem si ji vzala ke čtení. Ve skutečnosti však mě po přečtení moc neoslovila.

Na začátku příběhu se seznamujeme s Veblen a Paulem. Právě se  zasnoubili, i když se znají jen několik měsíců. Možná by to měl být spíše konec, u většiny románů to tak bývá. Ale autorka záměrně tento akt lásky dala na začátek. Proč? Protože zrovna v tomto případě Veblen i Paul musí zjistit, jestli se opravdu k sobě hodí a překonají nástrahy, které na ně číhají.


Veblen je mladá žena s neobvyklým jménem. Její matka ji pojmenovala po americkém ekonomovi norského původu Thorsteinu Veblenovi. Naše Veblen je trochu zvláštní osůbka. Bere antidepresiva a mluví s veverkou. Podivné, co říkáte? Někdy mi přišlo její myšlení scestné, nebyla vůbec průbojná, byla spíše submisivní, nechala se ovládat svoji sobeckou a hypochondrickou matkou. Ale během příběhu se Veblen změnila. Dokázala si prosadit svůj názor, nebála se postavit matce a jejím citovým výlevům.

Paul je lékař neurolog, který vynalezl velmi účinnou lékařskou pomůcku pro poškození mozku. Ani Paul nemá jednoduché rodinné zázemí. Jeho rodiče jsou bývalí vyznavači hippie, starší bratr Justin je mentálně postižený a Paul byl tak trochu odstrčený. Justin stál vždy na prvním místě. Paulův vynález by se měl stát průlomovým. Nechá se zlákat slávou a úspěchem nebo u něj zvítězí smysl pro etiku spravedlnost?

Příběh plynul pomalým tempem. Žádné nečekané zvraty, jen klid. Až v závěru tragické události rozvířily poklidnou hladinu děje. Občas jsem se přistihla, že se na text vůbec nesoustředím. Bylo to způsobené tím klidem v příběhu, kde se nic nedělo. Překvapilo mě i tvrzení, že je příběh legrační a zábavný. Moc vtipných věcí jsem zde však nečetla.

Dáma s veverkou je příběh o rodinných vztazích, o partnerství, důvěře a porozumění nejen druhé osoby, ale i o pochopení sám sebe. Nebát se stát si za svým názorem a říct některé věci nahlas.

Kniha nejspíš nesedne každému čtenáři. Je psána specifickým jazykem. Autorka někdy používá až lyrické popisy děje. Na konci ulice Tasso Street v kalifornském městě Palo Alto se k sobě tulila dvojice skromných bungalovů vroubených liliemi. (str. 7)

Přesto knihu můžu doporučit dalším čtenářům. Četla jsem tolik pozitivních reakcí na knihu, že jedna lehce negativní se v té záplavě ztratí. 

Obálky
      

O autorce
Elizabeth McKenzie je americká spisovatelka, autorka sbírky povídek Stop That Girl a románů MacGregor Tells the World a Dáma s veverkou. Všechny tři knihy se dočkaly řady ocenění od čtenářů i kritiky, Dáma s veverkou se dostala do širšího výběru literární ceny 2016 National Book Awards. McKenzie vystudovala Stanfordovu univerzitu, pracovala jako asistentka redaktora pro beletrii v časopise The Atlantic a v současné době vyučuje na Stanfordu kreativní psaní. Zdroj: Jota

Napsáno pro Jotu

4 komentáře:

  1. Souhlasím s tebou, já jsem také čekala víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Ale na druhou stranu se knížka relativně dobře četla, až v závěru začala být víc akčnější :-)

      Vymazat
  2. Děkuji za moc milý blog. Přeji krásné dny a moře objevů v knižním světě. Věrka
    - autorka knih s duší

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za krásný komentář. Podívala jsem se na Váš blog a dýchla na mě pozitivní energie. Přeji hodně zdraví a krásných chvil.

      Vymazat