úterý 17. října 2017

Pýcha a předsudek

AUTOR: Jane Austen
ORIGINÁL: Pride & Prejudice (1813)
PŘEKLAD: Eva Kondrysová
NAKLADATELSTVÍ: Leda
ROK: 2009
POČET STRAN: 400
ZDROJ: knihovna






Anotace
Klasický román z prostředí zámožných středních vrstev na anglickém venkově na konci 18. a počátku 19. století. Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext. Všechny postavy románu - stoický pan Bennet, jeho energická manželka a pět dcer vstoupily již dávno do podvědomí čtenářské veřejnosti..

Hodnocení
Jane Austenová patří již několik desítek let ke klasickým spisovatelkám. Její romány jsou hojně čtené, v rámci možností i romantické, popisují atmosféru tehdejší doby a věrohodně vykreslují lidskou povahu.


Tuto autorku jsem si chtěla přečíst již hodně dávno a chuť ještě více zesílila, kdy jsem viděla, že všichni Austenovou čtou. Tak i já jsem sáhla po jednom z jejich děl. Jako první jsem si vybrala Pýchu a předsudek. Po prvních stránkách jsem zjistila, že autorčino psaní není nic pro mě. Nevím, zda to bylo překladem nebo samotným stylem.

Celý příběh se většinu času odehrává na klidném anglickém venkově na panství Longbourn, Netherfield a později také na Pemberley. V Longbournu žije rodina Bennetových s pěti dcerami. Zatímco starší dvě Jane a Elizabeth jsou rozumné a krásné mladé dámy, mladší sestry jsou úplně jiné. Lydia a Kitty jsou hravé, rády flirtují s důstojníky, milují tanec a zábavu všeobecně. Mary je vážná dívka, která se zabývá jen hrou na klavír a filozofováním. Otec Bennet je flegmatik, máloco ho dokáže rozhodit a má zdravý názor na svět. Na svou ženu vždy ironicky a sarkasticky reaguje. Matka Bennetová je jako Kitty a Lydie, miluje společnost a každému pochlebuje. Když jí někdo ublíží, hraje na city a tváří se hrozně nešťastně. Když ji zase za pět minut ten dotyčný přinese skvělou zprávu, dokáže otočit o 180 stupňů, je samý cukrblik.

Na Netherfield, sousední panství, přijíždí pan Bingley se svými sestrami a přítelem panem Darcym. Pan Bingley je velmi sympatický, galantní a gentleman. Jeho sestra Caroline je oproti němu intrikářská potvora. A pan Darcy? Pan Darcy je pan Darcy. Namyšlený náfuka a sobec, který se ani neusměje. Pan Darcy mi lezl na nervy tím, jak se choval. Může někdo soudný říct své vyvolené, že ona je sice moc fajn, ale její rodina nestojí za nic? I kdyby to byla pravda, co třeba trochu taktu?

Zatímco se pan Bingley a Jane pomalu sbližují a zamilovávají se do sebe, Darcy a Elizabeth si k sobě musí cestu teprve najít. A bude to hodně dlouhá cesta. Ale ani Bingley a Jane to nebudou mít vůbec jednoduché.

První část knihy byla pro mě nezáživná. Mluvilo se o ničem, vedly se sáhodlouhé dialogy o pýše a předsudcích. Já byla už kolikrát v pokušení knihu zavřít, ať si postavy říkají, co chtějí. Naštěstí nás autorka nezahltila popisy krajin, ale vyžívala se v popisu jednotlivých postav a charakterů.

Co se mi naopak líbilo, byla ironie, kterou vkládala do úst svým postavám, například takový pan Bennet jí jenom hýřil a Elizabeth ji nejspíš po něm zdědila. Kromě ironie se můžeme u některých postav s hloupostí a naivitou. A chvílemi jsem si říkala, že ta Austenová měla ale odvahu napsat takový román/romány s ironizujícím nadhledem.

Druhá část příběhu už byla více zajímavá. Přiznám se, že se mi hodně líbila. Poslední třetina však byla nejlepší.

I když hodně kritizuji, musím ocenit, že autorka do knihy dala mnoho rozličných charakterů, které buď máte rádi nebo ne. Neskutečně mě iritovala matka Bennetová a Kitty s Lydií. Ty věčně hihňající se slečny bych poslala na pořádnou práci a ne někde, kde by běhaly za vojáky.

Pokud bych měla vše v krátkosti shrnout, nebude to snadné. Ironizující pohled Jane Austenové na chování rádoby paniček. Jejich povýšené chování bude vždy potrestáno. Lásku a štěstí si musí hlavní protagonisté zasloužit, nic není zadarmo.

Jane Austenová popisovala to, co znala a žila v době, kdy hlavním tématem byly vdavky, bály a bohatá společnost. V dnešní době by se některé z postav objevily i tady, protože faleš, hysterie, ale i skromnost a pokora jsou vlastnosti, které můžeme najít všude bez ohledu na čas a místo.

Knihu bych ráda doporučila všem, ale Jane Austenová není autorka pro každého.

Kniha versus film
Posteskla jsem si, že se mi kniha moc nelíbila. Někteří z vás mi doporučili, abych se podívala na film z roku 2005, v hlavní roli Kiera Knightley a Matthew MacFadyen. Za mě také zklamání. Tvůrci knihu osekali ze všech stran, nechali sice jen podstatné, ale i to ještě změnili. Na to, že je mi herečka velmi sympatická, tady se mi moc nelíbila a pan Darcy? Promiňte, ale herec se tváří jako boží umučení. Takže ani tato verze Pýchy a předsudku se mi nelíbila. Co se jim však povedlo, byla volba Jane (ale jak k ní mohli dosadit takového herce?), slečny Bingleyové, otce Benneta a lady Catherine de Bourghové.

Jedna z vás mi doporučila také šestidílnou sérii z produkce BBC. V hlavní roli Jennifer Ehle a Colin Firth. A já jásám. Ano, to je ono, věrný popis knihy, ale není tak sáhodlouhý a nudný, ale vtipný, stejně ironizující. Hlavní představitelka je krásná, ale Colin Firth! To je pro mě herec, který se do role maximálně hodil. Ale i tady mi vadí někteří herci, například představitelka Jane a Caroline (připomíná mi Bosanu z filmu Tři veteráni). Sérii mám teprve rozdívanou, ale opravdu se mi líbí. Jsem zvědavá, jak se tvůrci s románem Jane Austenové popasovali.

Obálky
Na Goodreads je obálek strašně moc a vybrat jen některé z nich by zabralo moře času. Mým favoritem je zajímavá poslední obálka.
    

O autorce
Jane Austenová byla anglická spisovatelka, zakladatelka moderního rodinného románu v anglické literatuře. Narodila se 16. 12. 1775 v rodině duchovního. Studovala krátce na soukromých středních školách v Oxfordu a Readingu. Další vzdělání a vztah k literatuře získala především četbou anglických a cizích autorů. Pro úzký okruh rodiny psala Jane Austenová již od patnácti let krátké prózy, básně i dramatické scény. Nikdy se neprovdala, po smrti otce žila s matkou a sestrou v Southamptonu, později v Chawtonu. Zde se věnovala rozsáhlejší tvorbě, připravovala se k vydání svých děl, většinu z nich několikrát přepracovávala. Její díla vycházela za jejího života anonymně, s jejím jménem byla vydávána až po její smrti. Plného pochopení dosáhla až ve dvacátém století. Zdroj: Databáze knih

2 komentáře:

  1. Hezký den,
    jsem ráda, že se Vám ta série líbí... :)
    Pěknou podívanou, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
  2. Od Jane Austenové jsem ještě nic nečetla, ale Pýcha a předsudek bude asi první volba. Docela se děsím stylu a jak dobře se to celé bude vůbec číst. A díky tvé recenzi jsou mé obavy ještě větší, protože už teď vím, že některé postavy mi také polezou krkem. Ale přesto to chci zkusit. A o seriálu jsem vůbec netušila, díky za tip :)

    OdpovědětVymazat