čtvrtek 25. května 2017

Zakletý zámek

AUTOR: Alena Vorlíčková
ILUSTRÁTOR: Petra Řehová
NAKLADATELSTVÍ: Městská knihovna Polička
ROK: 2017
POČET STRAN: 96
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:

Anotace
Pohádková knížka je určená ke společnému čtení s dětmi od 5 let a je vhodná i pro děti, které “čtení bolí”. Především je ale knihou příběhů na motivy slovinských lidových pohádek, kde nechybí kouzla, odvaha, překvapení a dobrý konec s ponaučením.

Hodnocení
O pohádkové knize Zakletý zámek jsem poprvé slyšela měsíc dva zpátky. Knihu jsem v recenzní soutěži nezískala, ale rozhodla jsem se, že si ji pořídím někdy v budoucnu. První příležitost přišla na Světě knihy v Praze a já si v batohu odnášela jeden kousek i s autorčiným podpisem.

Zakletý zámek mě zaujal hned napoprvé. Za prvé jsou to pohádky a já mám pohádky moc ráda, za druhé bych chtěla přivést své děti zpět ke čtení. Ta druhá věc se mi povedla. Pohádkovou knížku jsme četly společně.

Pohádky jsou psány jednoduchou formou. Jednoduchá slova, větší písmena jsou známkou toho, že příběh je určen pro mladší čtenáře.

Co mě hodně na knížce bavilo, byly otázky, které byly před každou pohádkou a také na jejím konci. Překvapilo mě, jak se děti do zodpovídání otázek zapojily a předháněly se, kdo odpoví nejlépe. Škoda, že podobných knih s otázkami není mnoho. Na konci každé pohádky byly také jednoduché úkoly, například bludiště, hledání rozdílů či hledání stejných obrázků.

Samotné pohádky byly více či méně zajímavé. Jedná se o pohádky, které pochází ze slovinské lidové tvorby. Některé z nich byly podobné pohádkám, jež jsou známy i u nás. Například obdoba Popelky, Kráska a Zvíře či o Ptáku Ohniváku.

Některé pohádky mi přišly kruté a drsné. Můžete namítnout, že ve většině pohádek je násilí, například když babičku a Karkulku sežere vlk nebo když si chce Ježibaba upéct Jeníčka s Mařenkou. Jenže na jednu stranu jsme na naše české tradiční pohádky zvyklí, že nám to násilí až tak moc nepřijde zvláštní. Kdežto například u pohádky Skřítci, víly, obr a vodník jsem měla chuť pohádku přeskočit. Jak se říká, jiný kraj, jiný mrav a totéž platí i o pohádkách.

K těmto pohádkám se ještě určitě vrátíme. Mám doma předškolačku, tak doufám, že až objeví písmenka, bude si chtít přečíst sama i tyto pohádky.

O autorce
Alena Vorlíčková je autorkou projektu na podporu čtenářství Pohádky pro společné čtení, který se zaměřuje především na rozvoj aktivního společného čtení, kdy je kladen důraz na pozornost dítěte i dospělého. Své pohádkové dílny, publikace i odborné semináře prezentuje již osm let po celé republice, její práce je podporována prestižními kampaněmi Celé Česko čte dětem a Rosteme s knihou. Dlouhodobě se zabývá problematikou dyslexie a jiných speciálních čtenářských potřeb.

Žádné komentáře:

Okomentovat