středa 11. ledna 2017

Potrhaná křídla

AUTOR: Ruta Sepetys
ORIGINÁL: Out of the Easy (Philomel Books, New York, 2013)
PŘEKLAD: Petr Eliáš
NAKLADATELSTVÍ: Cooboo
ROK: 2014
POČET STRAN: 296
ZDROJ: knihovna

HODNOCENÍ



Anotace
New Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se jí snaží stáhnout dolů? A dokáže se vyrovnat s lidskými slabostmi, zradami a křivdami a poznat, kde je pravda?

Hodnocení
O Rutě Sepetys jsem slyšela jenom samé superlativy, jak skvěle píše, jak jsou její knihy naprosto úžasné a dojímavé. Možná ano, ale nejsem si jistá, jestli jsem četla tu správnou knihu. Jako první jsem si od ní přečetla Potrhaná křídla. A upřímně řečeno, moc jsem z ní na zadek nesedla.

Ocitáme se v americkém New Orleans v 50. letech 20. století. V nechvalně proslulé Čtvrti žije mladá dívka Josie. Je chytrá a na všechny působí sympaticky. Působila tak i na mě, už i tím, že milovala knížky a pracovala v knihkupectví. Jenže má smůlu - její matka je prostitutka, která pracuje pro Willie ve vykřičeném domě. O Josie se moc nestará, je zahleděná sama do sebe a do gangstera Cincinnatiho, který ji ovšem stahuje ke dnu. 

Na Silvestra zemře záhadným způsobem cizinec, který si do knihkupectví přijde koupit knihy. Z vraždy je obviněná Josiina matka a sama Josie brzy začne pociťovat tu tíhu bahna, které jí obklopuje ze všech stran. 

I když se o Josie matka nestará, Josiinou rodinou se stává Willie, bordelmamá se srdcem na pravém místě, kterou si musíte chtě nechtě zamilovat. O všechny dívky v domě se vzorně stará, je přísná, ale spravedlivá a Josie má ráda, což je důležité.

V příběhu samozřejmě nesmí chybět láska. Kdopak se stane Josiiným princem? Patrick, se kterým pracuje v knihkupectví nebo Jesse, který má rád motorky a vítr ve vlasech? Kdo je pro ni ten pravý? A co její sen o univerzitě? Podaří se jí vybřednout z bahna Čtvrti a dokázat všem, že ji zde nic nedrží a že na to má?

Příběh měl dobrou myšlenku, ale přišlo mi, že se děj strašně moc táhl. Žádná velká akce, všechno probíhalo tak nějak klidně a hrdinka tím vším proplouvala hladce a bez překážek. Možná jsem očekávala i nějaké větší střetnutí se Cincinnatim, více napětí. Ale to by musel být nejspíš jiný žánr.

Kniha se vyznačuje krátkými kapitolami, proto příběh budete mít přečtený v relativně krátkém čase. Já s knížkou zápasila čtrnáct dní, což je docela hodně. Kniha mi úplně nesedla, mám ráda akčnější romány. I knihy pro teenagery se dají psát velmi dobře, mám jich načteno právě tolik, abych mohla porovnávat. 

Nesmím knížce upřít čtivost, to ano, kniha se čte dobře, ale myslím si, že jsou i lepší knihy, než tato. 

Obálky
  

O autorce
Ruta Sepetys se narodila v Michiganu a dnes žije se svou rodinou v Tennessee. Svou první knihu V šedých tónech se rozhodla napsat na počest statisíců lidí, kteří přišli o život za stalinské éry. V Potrhaných křídlech barvitě líčí atmosféru padesátých let New Orleans. Svou druhou knihou dokázala Ruta Sepetys spisovatelsky vyspět a právem se zařadila mezi významné autory současnosti.

2 komentáře:

  1. Jsem moc zvědavá, jaká kniha bude, je to poslední nepřečtená Ruta, která na mě čeká v knihovně. Sůl moře i V šedých tónech se mi strašně líbilo, druhou zmíněnou jsem přelouskala prakticky během včerejška, tak doufám, že mě ani Potrhaná křídla nezklamou, byť jsou námětem dost jinde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíš, až budeš číst. Já jsem byla docela zklamaná. Možná ale byla chyba začínat číst jako první tuto knihu. Ale dám Rutě ještě další šanci. Po víkendu jdu do knihovny a pokud tam bude, tak si ji vypůjčím.

      Vymazat