úterý 15. listopadu 2016

Jako v zrcadle, jen v hádance

AUTORJostein Gaarder
ORIGINÁL: I et speil, i en gåte(Aschehoug, 1995, Oslo)
PŘEKLAD: Jarka Vrbová
NAKLADATELSTVÍ: Albatros
ROK: 2014
POČET STRAN: 136
ZDROJ: knihovna
HODNOCENÍ:




Anotace
Kniha současného norského autora Josteina Gaardera Jako v zrcadle, jen v hádance je knihou pro přemýšlivé děti; je to napínavé filosofické přemítání plné životní moudrosti napsané formou příběhu, krásného a tajemného zároveň. 

Hodnocení
Kniha Josteina Gaardera mě zaujala díky obálce. Je taková tajuplná až mysteriozní a po přečtení anotace také slibovala zajímavé čtení. Od tohoto autora jsem četla dvě knihy, které se mi hodně zamlouvaly a měla jsem z nich příjemný pocit.

Jako v zrcadle, jen v hádance je pro mě hádankou, u které nevím, jestli se mi kniha líbila nebo ne. Mám z ní rozpačité dojmy. Na jedné straně se mi líbil příběh, ale na druhé straně se mi špatně četly filozofické pasáže a pasáže o Bohu, u kterých jsem měla tendenci řádky přeskakovat.

Jsou Vánoce a malá Cilka je nemocná, což je nejhorší, co může rodič i dítě zažít. Jenže to není jen tak obyčejná chřipka či nachlazení, ale je to více než vážné - Cilka je jen v posteli, ke stromečku ji přenáší tatínek. A tak je Cilka sama a je jí smutno. Svými slzami nakreslí na okno anděla, který se jí zjeví.

Jmenuje se Ariel a spolu s Cilkou vede nekonečné dialogy o životě. O tom, jaké to je být andělem a člověkem, jaké to je mít pět smyslů.  Mluví spolu o Bohu, o tom, že i když je všemocný, ne vždy se mu vše podaří.

Kapitoly jsou hodně dlouhé, moc popisů tu nenajdete, spíše dialogy mezi Arielem a Cilkou. Text doprovází stínované ilustrace od českého ilustrátora Oldřicha Jelena. Jsou moc krásné, ale trochu smutné.

Kniha je určená pro děti ve věku dvanácti let, můj názor je však trochu jiný. Řekla bych, že jsou pro starší děti, protože si nejsem jistá, jestli bych ve dvanácti letech dokázala přemýšlet o Bohu a o životě podobným stylem, jakým je kniha napsána. 

Obálky
    

O autorovi
Jostein Gaarder je norský spisovatel knih převážně pro děti a mládež. Narodil se v učitelské rodině. Jeho otec byl ředitelem střední školy a matka učitelkou. Ve svých knihách provází dějinami filozofie, náboženství, pojednává o základních otázkách lidské existence a nabádá čtenáře k tomu, aby neztráceli schopnost okouzlení ze světa kolem nich. Angažuje se také v politice a ekologii, kterou podporuje prostřednictvím Nadace Sophie.

Žádné komentáře:

Okomentovat