neděle 24. července 2016

A co kdyby to bylo jinak?

AUTOR: Laura Barnett
ORIGINÁL:The Versions of Us (Weidenfeld & Nicolson, Londýn, 2015)
PŘEKLAD:  Marcela Nejedlá
NAKLADATELSTVÍ: Motto
ROK: 2016
POČET STRAN: 447
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:




Anotace
Evě a Jimovi je devatenáct, studují v Cambridge a jejich cesty se poprvé zkříží v roce 1958. Jim jde po ulici a na kole k němu přijíždí Eva, když tu jí do cesty vběhne malý pejsek. To, co se stane dál, navždy předurčí běh jejich životů. Autorka nás nechává sledovat tři verze jejich budoucnosti, kdy jsou nebo nejsou spolu, a po různých peripetiích všechny směřují k závěru v současnosti. Někdy stačí jen malý okamžik, a náš život se navždy změní.

Něco málo o ději
Píše se rok 1958. Evě, která jede na kole, zkříží cestu malý pes. Celou situaci vidí Jim. Takto společně začíná zdánlivě obyčejný příběh. A v tuto chvíli se tento příběh dělí na tři zcela odlišné roviny. V první verzi Eva píchne kolo a Jim ji pozve na drink. V druhé verzi se Eva psovi vyhne a odjíždí od Jima pryč. A v třetí verzi si Eva natluče kotník a galantní Jim Evu zve na gin s ledem. Čtenář tak může sledovat tři příběhy, které směřují k společnému konci.

Hodnocení
Anotace téhle knihy mě zaujala. Říkala jsem si, že bude zajímavé číst tři různé varianty jednoho příběhu.

Hlavními postavami je Eva a Jim. Na začátku příběhu je jim dvacet, oba jsou vysokoškoláci, ona touží stát se spisovatelkou, on je nadějný malíř. A v každém z jednotlivých verzí se více či méně jejich sny naplní. V každém příběhu jsou Eva a Jim pořád stejní, mají stejnou povahu a stejně přemýšlí. Mění se vše okolo. Ocitáme se nejen ve Velké Británii, ale také v New Yorku, v Paříži, v Itálii, v Řecku, část příběhu se odehrává v době hippies a Jim byl tímto svobodomyslným životem ovlivněn.

Nebudu prozrazovat ani nenaznačím děj z jednotlivých příběhů, jak se osud Evy a Jima vyvíjel. Oba si v každé verzi prošli osudem, který jim byl předurčen a v každém z příběhu oba vyspěly. Aby ne, když se příběh odehrává od roku 1958 až po rok 2014.

Kniha se čte chronologicky. Každá verze je odlišená počtem hvězdiček a taktéž na začátku kapitol je napsáno, o kterou verzi se jedná. Tuto nápovědu jsem hodně ocenila, protože, přiznám se, jsem se občas v příbězích ztrácela a přemýšlela jsem, která z dalších postav patří do kterého příběhu. Některé verze si byly dost podobné, zvlášť druhá a třetí. Ale přesto stejné nebyly, to by přece nebylo ono.

To, že se kniha čte chronologicky je naprosto v pořádku a logické. Trochu jsem měla problém se přepnout na jinou verzi příběhu. Na druhou stranu však čtenář může porovnat, jak se v jednom bodě tři příběhy diametrálně rozchází.

Román je rozdělen do tří částí. Paradoxně ta třetí byla pro mě nejzajímavější. Řekla bych, že to bylo hbitějším sledem událostí a díky rychlejšímu běhu času. Je těžké rozhodnout, která z předložených verzí příběhu se mi nejvíce líbila. Všechny byly něčím zvláštní a originální.

Kniha se četla velmi dobře a líbila se mi, takže ji můžu doporučit všem. Věřím, že čtenáři se v některém příběhu či postavě najdou a budou s hlavními hrdiny soucítit.


Obálky
    

O autorce
Laura Barnett je spisovatelka a novinářka. Její první román A co kdyby to bylo jinak? byl přeložen do mnoha jazyků. Je také divadelní kritička. Kromě románů píše také povídky, za které dostala několik ocenění. Zdroj: Laura Barnett

Napsáno pro Databázi knih

3 komentáře:

  1. Povedená recenze :) Námět této knížky mě zaujal, je to rozhodně něco nového a originálního :)

    http://mybookishimagination.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Na tuto knihu už docela dlouho v obchodech koukám, párkrát jsem ji vzala i do ruky, ale nikdy si ji neodnesla k pokladně. Hodně mě odrazovala tloušťka knihy. Jsem ráda, že jsem narazila na tak kladnou recenzi, a věřím, že jednoho dne se mnou knížka dorazí až domů :-)

    OdpovědětVymazat