sobota 26. března 2016

Brooklyn

AUTOR:  Colm Tóibín
ORIGINÁL:Brooklyn  (Viking, 2009)
PŘEKLAD:  Daniela Theinová
NAKLADATELSTVÍ: Mladá fronta
ROK: 2016
POČET STRAN: 304
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:




Anotace
Román irského autora Colma Toibína Brooklyn vypráví prostý příběh obyčejné mladé ženy, která na popud rodiny odejde za prací do New Yorku. Dobrý úmysl sestry a matky podpořený tou nejlepší vůlí ze strany samotné Eilis vede k tomu, že dívka nastoupí cestu do neznáma, do světa, který s ní nemá (alespoň zpočátku) nic společného, do života, který si sama nevybrala. Eilisina ztráta je tím palčivější, že se jí bolestně stýská po něčem tak žalostně omezeném, jako bylo její dosavadní živoření v rodném Enniscorthy.

Něco málo o ději
Eilis žije spolu s matkou a sestrou Rose v irském Enniscorthy. Je chytrá a vzdělaná, ale v zapadlém městečku moc šancí na dobrou práci nemá, a tak na základě doporučení otce Flooda odjíždí do New Yorku. Tam začne pracovat jako prodavačka ve velkém nákupním domě. Eilis se po domově hodně stýská. Postupně si však v neznámé zemi nachází své zázemí.

Hodnocení
Na tuto knihu jsem se těšila. Anotace se mi hodně zamlouvala, filmová obálka taktéž. Jenže jsem během čtení přišla na to, že je to obyčejná knížka, která neurazí ani nenadchne.

Nejprve se ocitáme v irském Enniscorthy. Žije zde Eilis, mladá dívka, která žije ve stínu své krásné a úspěšné sestry Rose. Eilis je bystrá mladá žena, mohla by mít řadu pracovních příležitostí, ale v Enniscorthy je o práci nouze, a tak se rozjíždí do Ameriky. Najednou se před ní otevírá svět velkých možností. Sice pracuje jako prodavačka v obchodním domě, ale je pracovitá a svědomitá. Stesk po domově zahání studiem na univerzitě. I na lásku si čas udělá. Je jím mladý a sympatický Tony, jehož rodina je velká, přátelská a Eilis brzy přijmou mezi sebe. Když už se zdá, že Eilis konečně nachází klid v duši, stane se tragédie, která ji zase převrátí život vzhůru nohama.

Do většiny postav z knih se dokážu vžít, dokáží ve mně vyvolat různé emoce. Ať už je to emoce zlosti, soucitu, lásky či nenávisti. U této knihy jsem necítila nic. Četla jsem a četla a čekala jsem, že nastane nějaký zlomový bod a já začnu s postavami žít. Nestalo se tak. Je to příběh, který snadno plyne, je v něm děj, láska, stesk, smutek. Ale mně se ani jeden cit nedotkl, což mě hodně mrzí, protože jinak byl Brooklyn krásný příběh o osamělé ženě, která se ze dne na den ocitla v neznámé zemi bez přátel a bez rodiny.

Hlavní hrdinka mi byla sympatická. Už jenom pro tu odvahu opustit rodné město, všechno, co milovala a jít do neznáma. Byla milá, citlivá, poctivá. Přemýšlím, jestli měla nějakou špatnou vlastnost, ale na nic nemohu přijít, byla to vyloženě kladná hrdinka. Na konci příběhu to nebude mít v žádném případě snadné rozhodnout se. A ať už se rozhodne tak nebo onak, někoho svým rozhodnutím zraní, a mohu si domyslet, že ji to bude trápit celý život.

Tóibín se v této knize kromě Eilisina života věnuje i tématu emigrace v 50. letech 20. století, kdy se lidé z Evropy ve velkém stěhovali do Ameriky za vidinou peněz a bohatství. Ne všichni však odcházeli do Ameriky dobrovolně, to je i Eilisin případ, kdy za ni rozhodla sestra i matka a chtě nechtě je musela poslechnout.

Spisovatel děj zbytečně nepřikrášluje, žádné odbočky, žádné vedlejší dějové linie. Jen Eilisin příběh. Ač jsem se moc snažila do příběhu vžít naplno, nepodařilo se mi to. Chybí mi tam pocity, které dělají tu knihu, u které na konci držíte kapesník v ruce a osud hrdinky vám nedá spát.

Někdo to samozřejmě může vidět jinak, četla jsem dost pozitivních recenzí nejen na knihu, ale i na film, který byl natočený v roce 2015 a do českých kin se dostal v únoru letošního roku. Postavu Eilis si zahrála Saoirse Ronan, kterou jste mohli vidět v úspěšném filmu Hostitel. 

Jaký bude film? Bude podobný jako kniha? Nechám se překvapit, protože plánuji, že se na film podívám a srovnám tak knižní i filmovou podobu. Uvidíme.

Obálky
    

O autorovi
Colm Tóibín je novinář a spisovatel, narodil se v roce 1955 v irském Enniscorthy. Vystudoval angličtinu a historii na univerzitě v Dublinu. Jako editor působil v The Sunday Tribune, přispíval kritikami a politickými komentáři do The Sunday Independent a do několika dalších magazínů. Jako zpravodaj procestoval Egypt, Súdán, Afriku a další země. Snad nejznámější reportáž nazvaná „The Trial of the Generals“ pochází z roku 1980.

Trailer
Upoutávka, kterou můžete shlédnout, je filmová.








Knihu můžete zakoupit v e-shopu knihkupectví.
Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.

4 komentáře:

  1. Super recenze! Sama nad knihou stále váhám, obálka je nádherná, trailer se mi docela zalíbil ale už teď nevím, co od knihy očekávat. Tvá recenze mě přiklání k názoru, že si knihu asi vypůjčím v knihovně a uvidím, co si o ní budu myslet :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knihovna je dobrý nápad. Já do knihy šla bez toho, aniž bych si přečetla moc komentářů, jen tak zběžně, že se to líbilo a podobně. Ale co člověk, to jiný názor. Však uvidíš.

      Vymazat
  2. Colm Toibin píše skvěle, jako první jsem od něj četla román Mistr a neskutečně mě nadchl! Na Brooklyn jsem se tedy hodně těšila. Bylo to dobře napsané, ale takové nemastné neslané, že? Eilís byla milá a fandila jsem jí, ale bylo to zbytečně popisné, rozvláčné.
    Film je hezký, ale byla jsem nepříjemně překvapená, protože jsem si při čtení hlavní hrdinku představovala úplně jinak - ve filmu na mě nepůsobila tak pokorně jako v knize. Filmová Eilís byla průbojnější a sebevědomější než ta románová.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, že to bylo nemastné neslané. Ač jsem romantik tělem i duší, tady jsem moc romantiky nezažila a nedokázala jsem se vcítit do žádné z postav...

      Ale na film se docela těším, tak uvidím, jestli bude jiný než kniha.

      Vymazat