pátek 1. ledna 2016

Spáčka a vřeteno

AUTORNeil Gaiman
ORIGINÁL: The Sleeper and The Spindle (Bloomsbury, 2014, Londýn)
PŘEKLAD: Viktor Janiš
ILUSTRÁTOR: Chris Riddell
NAKLADATELSTVÍ: Albatros
ROK: 2015
POČET STRAN: 67
ZDROJ: vlastní
HODNOCENÍ:



Anotace
Královnině zemi bylo ono království vzdušnou čarou nejblíže, ale přes horský hřbet, který sloužil jako hranice mezi těmito dvěma královstvími, nedokázaly přelétnout ani vrány. Možná si myslíte, že ten příběh znáte. Vystupuje v něm mladá královna, která se má vdávat. Dále pár dobrých, statečných, houževnatých trpaslíků, hrad zarostlý trním a princezna, kterou čarodějnice proklela, aby spala navěky. Jenže tady nikdo nečeká, až se objeví šlechetný princ na věrném oři. Tahle pohádka se spřádá z nití černé magie, která se kroutí a stáčí a pableskuje a září. Královna by si snad mohla vysloužit hrdinské ostruhy, pokud princezna potřebuje zachránit…

Něco málo o ději
Kráska spí a je obklopená šípkovými růžemi. Prokletí, které postihlo celé království, se začíná rozšiřovat až za jeho hranice. Lidé usínají tam, kde právě byli. Třem trpaslíkům se to vůbec nelíbí, a tak si postěžují své královně. Ta má právě před svatbou, ale svatbu odkládá a vydává se na dalekou cestu, aby království zachránila.

Hodnocení
Před časem jsem měla v ruce Gaimanův komiks Černá orchidej, který mi vůbec nesedl a nějak jsem mu neporozuměla. Nelíbil se mi možná proto, že fantasy nečtu a není to můj oblíbený žánr. Jenže, když jsem viděla, že nakladatelství Albatros vydává Gaimanovu knihu pro děti, rozhodla jsem, že Gaimana zkusím ještě jednou. A tentokrát jsem byla s knihou spokojená.

Gaiman vzal dvě známé pohádky - Šípková Růženka a Sněhurka - a spojil je dohromady. Úplně jim změnil příběh a a dal jim naprosto nový kabát. Budete se až divit, co Gaiman s oběma postavami provedl.

Příběh je krátký, při dobré vůli máte knihu za hodinu přečtenou, takže se nemáte s postavami čas se sblížit a lépe je poznat a vcítit se do nich. Přesto si troufám tvrdit, že i po přečtení ve vás dlouho zůstane pocit, že jste byli svědky něčeho zvláštního a pro mě originálního.

Text doprovázejí nádherné ilustrace Chrise Riddella. Tyto ilustrace jsou černobílé a podtrhují temnost celé pohádky. Obrázky jsou celostránkové nebo sloupečkové po stranách listu. Z některých šel opravdu strach, zvlášť ty, na kterých jsou vyobrazeny obličeje pokryté pavučinami.

Kniha je určená pro děti od devíti let. To mi připadá moc brzo. Neumím si představit, že by moje osmiletá dcera četla tento temný příběh a k tomu se dívala na občas strašidelné ilustrace. Doporučila bych ji dětem tak nejspíše od dvanácti let.

Mně jako dospělému se tento krátký příběh líbil. Byl přiměřeně napínavý a s překvapivou pointou. Knihu doporučuji všem, kdo má rád pohádky, fantasy a trochu netradiční děj.

O autorovi
Neil Gaiman byl původním povoláním žurnalista se zaměřením na sci-fi a fantasy. Slávu si získal scénaři ke komiksům Sandman, který vypráví příběhy Morfea, pána říše snů. V roce 1991 napsal scénář k televiznímu seriálu Nikdykde a stejnojmennou knihu vycházející ze seriálu. Dalšími romány jsou Hvězdný prach (úspěšně zfilmovaný), Koralina, Američtí bohové, Anansiho chlapci a Kniha hřbitova. Své povídky a básně shrnul do dvou sbírek – Kouř a zrcadla a Křehké věci. Kromě již zmíněného seriálu Nikdykde napsal scénář k filmu Maska zrcadla, na kterém spolupracoval s režisérem filmu Davem McKeanem. Zdroj: Databáze knih.

Knižní trailer

 Napsáno pro Databázi knih.

1 komentář:

  1. Na knihu jsem se dívala v knihkupectví a čekala jsem, až si u někoho přečtu recenzi. Tudíž děkuji! :-) Na knihu jsi mě navnadila, určitě se po ní poohlédnu :).

    OdpovědětVymazat