neděle 27. prosince 2015

Dcery

AUTOR: Kateřina Dubská
NAKLADATELSTVÍ: Jota
ROK: 2015
POČET STRAN: 600
ZDROJ: vlastní


HODNOCENÍ:




Anotace
Román je volným pokračováním úspěšné prvotiny Člověk Gabriel. Gabrielova dcera Josefka odchází se svými dětmi do Prahy, velká stmelená rodina je stále ještě schopná čelit dopadům dějinných zvratů české historie, která až tragicky poznamenává osudy některých jejích členů. Nositelkami síly celé rodiny jsou Josefčiny dcery, ale čím více se rozpadávají jejich vlastní manželství i původně pevné rodinné vztahy, tím osudověji o tuto sílu přicházejí

Něco málo o ději
Josefka se z vesnice od Buchlova přestěhovala do Prahy. Její děti už znaly jen městský život. Dcera Draha se navzdory rodičům provdala za muže, který pro ni nebyl vhodný, i další dcery se nešťastně provdaly. Dražiny dcery Štěpánka a Libuška také neměly štěstí na muže. Štěpánčina dcera Kateřina musí o své štěstí bojovat. Podaří se jí prolomit rodinné prokletí, které postihlo dcery člověka Gabriela?

Hodnocení
Na knihu Dcery jsem se těšila v momentě, kdy jsem dočetla Člověka Gabriela. A to už je více než dva a půl roku. V prosinci jsem se konečně dočkala a Dcery jsem držela v ruce. Autorka Člověkem Gabrielem nasadila hodně vysokou laťku, protože Gabriel byl poetický, zpěvný, nádherný, byl o lásce k přírodě i k lidem. Dcery jsou jiné, příběh je drsný, krutý, pro ženy z Gabrielova rodu nebyl život rozhodně lehký.

Všechny ženy jsou spolu silné, šťastné, drží pohromadě. Ale každá zvlášť je slabá, pod vládou svého muže. Ne všechny však mají špatného muže, jen občas zasáhne osud do jejich štěstí. 

Kniha je vícegenerační román, který začíná po první světové válce a končí v současnosti. Nejprve se seznamujeme s Drahou, dcerou Josefky, která odešla od Buchlova i s manželem do Prahy. Draha je moc hodná dívka, ale jde si za svým cílem. Provdala se za Josefa Ptáčka, který to v mládí neměl moc jednoduché. Jeho povaha je zlá, majetnická a sobecká, ale to Draha ve své zamilovanosti zatím nevidí. 

Z manželství se narodily dvě dcery - nejprve Libuše, pak Štěpánka. I jim osud přichystal nepříjemné chvíle - od sexuálního zneužívání až po sebevraždy a nepovedená manželství. Libuše jako jediná měla syna Petra. Ten však patřil opět k mužům, kteří chtějí mít nad ženami moc a chtějí, aby se jim podrobily. Štěpánka měla zaděláno na šťastný život, ale i s ní si osud nepěkně zahrál a i ona nebyla schopná udržet si manželství. 

Štěpánčina dcera Kateřina má jako jediná možnost celou věc změnit a postavit se rodinnému prokletí čelem. Podaří se jí to? Co když je její snaha marná? A je to vůbec prokletí...?

Když jsem četla Gabriela, mezi jednotlivými řádky jsem slyšela hudbu. Tady jsem slyšela jenom ženský pláč. Všech žen mi bylo líto a přála jsem jim lepší osud. Bylo až s podivem, jak všechny měly smůlu v lásce. 

Kniha se mi navzdory smutným příběhům četla velmi dobře. Autorka i zde (ale nebylo to vždy) používala krásný český jazyk. Dost často autorka píše dlouhá souvětí, která mají tendenci zvyšovat napětí děje. Občas se mi přihodilo, že jsem se ve větě ztratila a musela se vrátit na začátek.

Dcery jsou velmi volným pokračováním Člověka Gabriela a zakládá se na na skutečných rodinných osudech Kateřiny Dubské. Autorka na svých stránkách poznamenává, že se jí Dcery nepsaly lehko, několikrát chtěla psaní odložit a věnovat se radostnějším věcem. V tuto chvíli autorka píše další knihu a já se na ni moc těším.

O autorce
Kateřina Dubská patří k zakladatelům nakladatelství a vydavatelství Computer Press. V roce 2000 založila Nadační fond Verda, který se zaměřuje na podporu mladých nadaných romských studentů.










Knihu můžete zakoupit v e-shopu knihkupectví.
Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat