úterý 7. dubna 2015

Annie & berlepsové

AUTOR: Vendula Borůvková
ILUSTRÁTOR: Jindřich Janíček
NAKLADATELSTVÍ: Host
ROK: 2014
POČET STRAN: 189
ZDROJ: knihovna

HODNOCENÍ




Anotace
Třináctiletá Annie jede na prázdniny za svou maminkou, která je pracovně v Singapuru. Annie se na mámu, s níž po rozchodu rodičů zůstala sama, moc těší. Společně putují do malajského vnitrozemí, kde se k nim přidá jakýsi Karel, český lékař, který tam údajně také přijel za prací. Je to však vetřelec!

Když máma v džungli ztratí talisman, který Annie dostala od táty, dívka se vydá na svéráznou záchrannou výpravu. Potká při ní tajemné berlepsy, s nimiž zažije neuvěřitelné dobrodružství

Něco málo o ději
Jsou prázdniny a Anička neboli Annie odjela za svou mámou Zuzou do Malajsie. Maminka pracuje v Singapuru, sedí tam u počítače a počítá nějaké rovnice. Ale místo toho, aby si spolu povídaly a vyprávěly si, co je nového, máma navrhla výlet po Malajsii. A navíc se k nim připojil děsně otravný Karel, který je prý lékařem.

Při jednom výletu maminka ztratí dordže, amulet, který Annie věnoval tatínek a Anička se rozhodla, že ho vypátrá sama a vydala se zpátky do džungle. Dordže viselo kousek pod příkrým srázem a strom, o který se Annie opírala, nevydržel a ona se zřítila do rokliny. A tam se seznamuje s tajemnými berlepsy. Ti ji požádají o záchranu jejich rodu a poprosí ji, aby změnila jejich minulost. Annie se najednou ocitne v osmnáctém století v Tibetu. 

Jak dopadne její nebezpečná výprava? Podaří se jí změnit berlepsí minulost? To vše se dozvíte v této knize pro děti. 

Hodnocení
Přiznám se, že napoprvé jsem knihu úplně minula, protože mě neupoutala. Ač nerada to říkám, odradila mě obálka. Ale nakonec jsem se rozhodla knihu si přečíst. Mělo to jeden prostý důvod - spisovatelka bude mít autorské čtení na Zlínském jaru právě z této knížky. Na čtení se chystám též a nechtěla jsem tam jít bez toho, aniž bych věděla, o čem kniha je. Jaké však bylo moje překvapení, když jsem Annie měla přečtenou během několika hodin! Četla jsem rychle, protože jsem chtěla vědět, jak to všechno dopadne. Ale pěkně popořádku.

S Aničkou se seznamujeme právě v okamžiku, kdy tráví se svojí maminkou prázdniny v Malajsii a podnikají spolu výlety po zemi. V jedné chvíli se k nim připojí český doktor ze Singapuru, ale Annie se to vůbec nelíbí. Chce s maminkou trávit čas samotná. Jenže Karel je fakt vlezlý a dokonce jí vypráví historky o nějakých berlepsech, kteří způsobují přírodní katastrofy a jiné problémy. Jenže když nakonec Annie ty tajemné berlepsy uvidí na vlastní oči, zjistí, že je všechno úplně jinak.

Jaký bude svět okolo, závisí jen na tvé hlavě...

Annie jako hlavní hrdinka mi byla moc sympatická. Nemá to zrovna jednoduché - tatínek má jinou rodinu a bydlí v Americe a máma jako vědecký pracovník se pořád stěhuje za prací a Annie musí s ní. Nemá žádné kamarády, rodičů si taky moc neužije, takže dámská jízda v Malajsii se jí docela zalíbila.

Docela mě překvapilo, že se v knize vyskytovaly drsné a krvavé popisy (ne teda až tak úplně, že by tekla krev proudem), ale v knize pro děti mně to moc nesedí. Ale možná je to proto, že nejsem desetiletá slečna a moje děti ještě nejsou v tomto věku a vlastně nevím, jestli to je správné nebo ne. Ale to jsem trošku odbočila.

I když jsem na začátku psala, že mě kniha nezaujala kvůli obálce, ilustrace uvnitř knihy jsou zase pravým opakem. Obrázky jsou vyvedené jen ve čtyřech barvách a ve vzájemné kombinaci působí velmi tajemně.

Celkově na mě kniha působila velmi pozitivně. Byla dobrodružná, napínavá a mě jako dospělého čtenáře skvěle bavila. Knihu vřele doporučuji přečíst, protože pokud se příběh líbí i dospělému čtenáři, je to jen a jen dobře.

O autorce
Vystudovala střední knihovnickou školu, poté činoherní dramaturgii na brněnské JAMU. Působila jako dramaturgyně například v HaDivadle či v Divadle v 7 a půl. Pro tyto scény také připravila několik původních her. V současné době se věnuje literatuře pro děti a tvorbě larpů. Adaptaci její pohádky Medvěd Čokoláda uvedl Český rozhlas. Pracuje jako šéfredaktorka časopisu Otazníky historie. Má dvě děti — dvouletou Venuši a čtyřletého Tadeáše. Zdroj: Host

Žádné komentáře:

Okomentovat