pondělí 11. srpna 2014

Rozhovor s...Edita Jemelková

rukavice u moře, photo by Edita
Určitě se všichni ptáte, kdo to je Edita Jemelková. Spisovatelka? Ilustrátorka? Ani jedno ani druhé. Edita Jemelková je instruktorka piloxingu a zumby. Druhá otázka je, co má cvičitelka společného s knihami? Odpověď zní: hodně. Editino původní povolání je knihovnice. Jaká cesta ji dovedla ke cvičení?  Přečtěte si následující rozhovor.

Na začátku jsem zmiňovala, že jsi instruktorka piloxingu. Mohla bys mi, prosím, popsat, co piloxing vlastně je?
Piloxing je spojení pilatesu, boxu a tance. Dá se říct, že piloxing u nás není pořád tak známý a mediálně propagovaný jako zumba, u které proběhl velký boom, bylo o ní hodně článků a o piloxingu málokdy čteme. U piloxingu zpevňujeme a tvarujeme postavu, spalujeme kalorie, za hodinu se může spálit 900 kalorií. Při cvičení používáme originální rukavice PILOXING, každá váží 250 g.  Piloxing je úžasný v tom, že nemusíte být profi tanečník, baletka či boxer. Piloxing založila Švédka Viveca Jensen, která je Master Trainer pilatesu a boxu. Díky těmto odlišným sportům ji napadlo je spojit dohromady, a to vedlo ke vzniku nového fitness programu - piloxingu.

Jak ses dostala ke cvičení?
Úplně náhodou. Po střední škole jsem měla problém sehnat si práci, protože nedoslýchám. Začala jsem u nás v Brodku chodit na aerobik a hodně se mi líbil. Cvičitelka si všimla, že mě to baví a protože se chystala odejít, tak mě začala zaučovat, abych mohla místo ní předcvičovat. Musela jsem si ale udělat přes Sokol kurz všestrannosti, potom jsem se dostala na kurz cvičitelky aerobiku III. třídy. Kurz trval půl roku, na konci jsem dělala seminární práci, zkoušky z anatomie a první pomoci. Pak jsem si udělala kurz cvičitelky aerobiku II. třídy. Pak jsem se stala také cvičitelkou zumby, zumby goldu, zumby toningu. Nakonec přišlo na řadu školení na flexibarech a port de bras a po porodu druhého dítěte milovaný piloxing.

Může piloxing cvičit každý?
Piloxing je určen všem bez rozdílu věku. U mladších klientek se doporučuje cvičit bez rukavic. Piloxing mohou cvičit i těhotné ženy, pokud jsou zvyklé na pohyb a cítí se v těhotenství dobře.

Tvoje základna, když to tak řeknu, je v Přerově. Ale jezdíš předcvičovat i po okolí. Kde všude tě mohou lidé zastihnout?
Patří sem Chropyně, Dřevohostice, Bystřice pod Hostýnem, Lipník nad Bečvou a Olomouc.

Trénuješ, když necvičíš nebo jsou hodiny piloxingu zároveň i tréninkem?
Trénuji samozřejmě i doma, když přijde nová choreografie nebo hudba. Bez tréninku se neodvážím mít hodinu. Člověk musí být připravený.

Kde bereš inspirace na nové choreografie?
Jsem členem PIA (Piloxing Instructor Association) a všem PIA instruktorům chodí každé tři měsíce DVD s hudbou, ale nejedu jen podle nich, také kombinuji podle předchozích DVD. Hodně mi dávají PIA workshopy, které u nás pořádají Master Trainerky piloxingu. Díky tomu se člověk dál posouvá dopředu a zdokonaluje se v technice cvičení.

Co je na tobě neuvěřitelného, a klobouk dolů před tebou, je to, že neslyšíš. Co se stalo, že jsi přišla o sluch?
Děkuji za kompliment. Ve třech letech jsem přišla o sluch po příušnicích, na obou uších mám ztrátu přes 90%, takže musím nosit sluchadla. Výhodou bylo to, že už jsem uměla trochu mluvit. Velký dík patří mojí mamce, protože v osmdesátých a devadesátých letech chodily tyto děti do škol pro sluchově postižené, ale moje mamka nechtěla a nevzdala to. Chodila se mnou po doktorech a bojovala se školní byrokracií. Bohužel na základní škole jsem měla problémy, protože děti se mi posmívaly a také jsem se setkala s nepochopením učitelů. Na střední škole už to bylo o něčem jiném. 

Když máš sluchadla, slyšíš všechno?
Slyším, to je základní, co potřebuji, ale když někdo šeptá nebo mluví z velké dálky, tak ne. Nemůžu ale telefonovat, sice slyším v telefonu, ale nerozumím. Potřebuji vidět na ústa.

Sluchadla máš úplně od začátku?
Ano, nosím sluchadla od té doby, co jsem přišla o sluch. Ale když jsem byla malá, tak sluchadla byla ve tvaru koleček, trčely z nich hadičky, které vedly do krabičky. Krabička se pak nosila na krku v kapsičce. Tohle jsem měla ve školce. Na základní škole už byla sluchadla, která byla větší, než jsou dnes. Doba pokročila a s ní i technika. Dnes si pomalu člověk ani sluchadel nevšimne. Ptala jsem se také na kochleární implantát, ale bylo mi sděleno, že mám velkou ztrátu sluchu, tak by mi nepomohl. Ale nevzdávám to. Mám v plánu jet do Brna k lékaři na konzultaci, kde provádí operace pro dospělé. Jsem optimista, není zatím nic ztraceno. Ale vážím si toho, že aspoň se zbytkem sluchu slyším díky sluchadlům a mohu tak předcvičovat.

Kromě cvičení ses začala nově věnovat i výživovému poradenství. Jak ses k tomu dostala?
Nad touto myšlenkou jsem přemýšlela už hodně dlouho, hlavně také kvůli sobě, abych věděla, co mám jíst. Důležitým impulsem bylo také to, že se mě klientky ptaly, jestli nemám v plánu si  kurz udělat. Pak jsem hledala informace, kde bych mohla kurz absolvovat, v květnu jsem udělala zkoušky a od té doby se snažím pomáhat a snažím se, aby ženy byly krásnější pomocí cvičení a pomocí úpravy jídelníčku.

A co můžeš v rámci svých služeb nabídnout?
Kromě výživového poradenství mohu nabídnout přístroj In-Body 230, což je přístroj, který měří vaši váhu, bazální metabolismus, vodu v těle, beztukovou tkáň, tukovou tkáň aj. Klientky se dozví, jestli mají málo nebo hodně vody v těle a pro výživové poradce je důležitý bazální metabolismus. Přístroj ukáže, jakou hodnotu člověk aktuálně má a kterou by měl mít. Lidé jedí pod svůj bazální metabolismus a pomocí jídelníčku se dá upravit. Nedávno jsem měla na kontrole dvě klientky, které měly nízký bazální metabolismus a po měsíci a půl se na kontrolním měření ukázalo zvýšení bazálního jestli nemám v plánu si  kurz udělat. Pak jsem hledala informace, kde bych mohla kurz absolvovat. V květnu jsem udělala zkoušky a od té doby se snažím pomáhat a snažím se, aby ženy byly krásnější pomocí cvičení a pomocí úpravy jídelníčku.

Opusťme teď cvičení a vraťme se do doby, kdy jsi pracovala jako knihovnice. V které knihovně jsi působila a jak dlouho?
Pracuji v městské Knihovně města Olomouce na náměstí Republiky. Do knihovny jsem se dostala asi před více jak deseti lety, kdy jsem začínala jako balička knih.
Dostala jsem se k tomu náhodou díky paní, která tenkrát balila knihy. Měla tenkrát tenisový loket a tím pádem byla dlouhodobě nemocná. Protože v knihovně byli s mým výkonem spokojení, tak jsem se postupně propracovávala výš, až jsem nakonec začala studovat vysokou školu v Opavě, obor knihovnictví. V knihovně jsem dělala všechno –  balení knih, katalogizace knih nejen pro knihovnu, ale také pro obce, revize knihovního fondu aj. Později jsem také začala pracovat v půjčovně pro dospělé. Ze začátku jsem měla strach, abych rozuměla čtenářům, jaké mají požadavky. Také jsem dělala výměnné fondy - převzetí knih od distributora, zkontrolování faktury, katalogizace (jde o to přiblížit knihu z katalogu čtenáři. Opatří se údaji, které knihu určují – autor, název, místo a rok vydání aj. Pokud jde o odbornou knihu, ta se vystihuje pomocí předmětových hesel). Dále jsem chystala štítky na knihy, knihy oštítkovala, zabalila a popřípadě předala určitému oddělení nebo obci.

V kterém oddělení tě mohli čtenáři najít?
Všude :-) Byla jsem jak v dospělém oddělení, tak i v dětském, a na pobočkách.

chropyňský piloxing
Máš ještě přehled o knihách, které vychází?
Přiznám se, že nemám ani tolik času číst, přestože jsou knihy moje láska už od dětství a to hlavně proto, že v knihách mi nic neunikne, každé slovo, každá věta a je to taková moje útěcha a únik od mých starostí. Přiznám se, že kniha mi pomohla, když mi tragicky zemřel tatínek v době (dva měsíce před porodem), kdy jsem čekala své první dítě. Snažila jsem se myšlenky nějak zaměstnat, a tak jsem četla své oblíbené autory.

A jací jsou tví oblíbení autoři?
Klára Janečková a Lenka Lanczová a její knihy o dospívání. Dokonce jedna kniha je o sluchově postižené a to mě zaujalo nejvíce, protože jsem si myslela, že se v ní píše o mně.

Cvičení je určitě náročné, ale jistě i druh relaxace. Máš ale ještě něco jiného na odreagování se? Co ráda děláš ve volném čase, když necvičíš?
Když mám možnost, tak čtu. Pokud mi to čas dovolí, tak chodím s našimi čtyřmi psy (máme staffordshirské bulteriéry) na procházky, uvolním se a vypnu. A taky mě baví dál se vzdělávat, nezůstávat dál, jít výše. I když mám výživové poradenství, vzdělávám se dál, protože zkouškou nic nekončí, ale naopak, vše začíná…

To byla moje poslední otázka, přeji mnoho spokojených klientek a ráda bych zakončila náš rozhovor piloxingovým sloganem SLEEK, SEXY, POWERFUL!

4 komentáře:

  1. Super rozhovor se zajímavou osobností. Mít sluchadla musí být těžké hlavně na té základce, kde se hodně odsuzuje :/ Ale přesto to zvládla, což je super! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle cvičení neznám, ale paní cvičitelka vypadá moc mile. Hezký a zajímavý rozhovor, paní je moc šikovná, že toho zvládá tolik, děti, práci, studium, wow! Skoro se mi až zastesklo po Olomouci, kde jsem studovala. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Editka má neskutečnou zásobu energie!

      Vymazat