úterý 15. července 2014

Nemrtvá nevěsta - 11. 7. Divadlení 2014

Druhou sezonu kroměřížského Divadlení 2014 zahájilo Divadlo Stodola Jiříkovice hrou Nemrtvá nevěsta. Scénář k této divadelní hře napsal Ondřej Buchta podle filmové předlohy Mrtvá nevěsta Tima Burtona. Choreografii zajistil Marek Šudoma, který také hru spolurežíroval.

Nemrtvá nevěsta Ondřeje Buchty je taneční muzikál s hororově-komickými prvky. Na jevišti se zpívalo, tančilo a obecenstvo se bavilo - při vtipných dialozích se smálo a při dramatických situacích ani nedutalo - a právě tohle vše má správné představení splnit.

Nechyběla ani romantika a na své si také přišli příznivci duchařských hororů - tolik mrtvých živých pohromadě nikde jinde neuvidíte.

Něco málo o ději
Pán a paní Půlpánovi jsou velmi bohatí lidé. Rozhodnou se, že provdají svého jediného syna Viktora za Viktorii, dceru lady a lorda Chudybylových, kteří přišli o svůj majetek. Tento svazek měl zajistit Viktorovým rodičům cestu ke šlechticům a Viktoriině rodině zase peníze.

Ale ani jedni rodiče už nehledí na své děti, kteří se sňatkem vůbec nesouhlasí. Nic jim to ale není platné, ale jen do chvíle, než se Viktor a Viktorie poprvé spatří. Mezi nimi vzplane velká láska. Koná se svatební zkouška, ale když nesmělý Viktor poplete svatební slib, od oltáře utíká.

Bloudí tmavým lesem, nadává si, jaký je hlupák a hle, svatební slib, který u oltáře spletl, nyní řekl bez chybičky a vítězoslavně navléká snubní prstýnek na větev. Jenže větev není větev, ale ruka nemrtvé dívky Emily. 

Tím je jejich osud zpečetěn a Emily a Viktor se stávají manželi. A jak to celé dopadne? Najde Viktor cestu zpět k Viktorii nebo se smíří s osudem a zůstane s dívkou ze záhrobí?

Hodnocení
Už dlouho jsem nebyla na žádném divadelním představení, ale skoro pokaždé jsem se z nich vracela odpočatá s velkým kulturním zážitkem. Nejinak to bylo i tady. Představení se konalo pod širým nebem na nádvoří kroměřížské radnice a Klubu Starý pivovar. I přesto, že celý den bylo pod mrakem a pršelo, počasí se k večeru umoudřilo a na chvíli vysvitlo slunce.

V době, kdy jsem přišla, zde bylo málo lidí a já si říkala, jestli někdo vůbec přijde. Můj odhad byl velice špatný, protože během půlhodiny se hlediště zaplnilo lidmi, kteří očekávali příjemný divadelní zážitek. Věřím, že určitě nebyli zklamáni, protože herci byli velmi dobře sehraní, odvedli skvělou práci. A nejen oni. Důležitou roli sehrál i osvětlovač, choreograf, kostymérky a maskérky, kteří herce důkladně připravili na představení.

Mně osobně se představení líbilo, příběh mě velmi oslovil. Zaujala mě hudba i tanec. (Choreograf odvedl velmi dobrou práci, když dokázal přimět herečky, aby své prsty zkroutily do podoby, která snad u běžných smrtelníků není ani možná)

Závěrečná scéna mě chytla za srdce a autorům hry se vážně povedla. Víc říct nemůžu, protože bych nerada prozradila konec těm, kdo film od Tima Burtona doposud neviděl.

Herci na konci představení obdrželi zasloužený potlesk. Nejvíce se lidem líbil červ a pavouk černá vdova (něco jako černé svědomí), protože potlesk zesílil.

Mé dojmy jsou velice pozitivní a po skončení jsem byla příjemně naladěná. A nebyla jsem sama, protože jsem zaslechla pochvalné ohlasy nejen na výkony herců , ale i na adresu režiséra.

Rozhovor
Poprosila jsem také o rozhovor režiséra Nemrtvé nevěsty Ondřeje Buchtu a zeptala jsem se nejen na otázky, které se týkaly divadelního představení.

Jak vznikl nápad zdramatizovat Tima Burtona? 
Zamiloval jsem si film a jelikož byli v divadle schopní lidi, dobrá nálada a ideální konstelace hvězd, tak jsme se pustili do Burtona.

Jste příznivec Tima Burtona? Pokud ano, které filmy (kromě Mrtvé nevěsty :-) ) se vám líbí? 
Od Burtona mám rád více nebo méně snad všechno :-)

Co bylo na hře Nemrtvá nevěsta nejtěžšího vymyslet a naopak co nejlehčího? 
Nejtěžší bylo to dotáhnout do konce a teď je nejtěžší se dokopat vytvořit jiné představení.

I přesto, že v oficiálních dokumentech je psáno, že scénář vznikl volně podle filmu, jak moc jste se ho držel?
Držel jsem se ho dost, alespoň co se některých textů týče, ale scénografie se musela zatraceně moc měnit.

Hráli jste v Kroměříži poprvé? A jak se vám tady líbilo? Měli jste možnost si aspoň v krátkosti projít město? 
V Kroměříži jsme rozhodně poprvé nehráli, hrajeme tu pravidelně a dokonce někteří z nás působí v DS Kroměříž, například ve Slaměné židli, a město je nádherné, hlavně park.

Hrajete i v jiných městech? Pokud ano, tak v jakých? 
Nejen s Nevěstou hrajeme po celé republice (Praha, Budějice, Hradec, Zábřeh, Olomouc, Sokolov, Volyně, Poděbrady, Ostrava), ale ideálně se držíme cca do 50 km od Brna, nikomu se nechce daleko jezdit.

Které hry, kromě Nemrtvé nevěsty, máte ještě v repertoáru? 
Pohádku Princové jsou na draka, komedii Dva na kanapi a ještě Na správné adrese a Ať žije Bouchon, i když poslední dvě už jsme hodně dlouho nehráli, ale derniéra nás ještě čeká.

Plánujete nastudování další hry?
Plánujeme nastudovat jednu hudební pohádku (nejspíše Princezna ze mlejna) a na podzim se pustíme do muzikálu Rebelové, které si zrežíruje Marek Šudoma.

Moc děkuji za rozhovor a přeji jenom samé spokojené diváky.

3 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Díky, já ho mám taky ráda, ale měla jsem velmi dlouhou přestávku, určitě 8 a více let :-p

      Vymazat
  2. Vypadá to moc pěkně, letos v létě žádné divadlo nemám v plánu, tak zas až začne sezóna na podzim :-)

    OdpovědětVymazat