pondělí 2. června 2014

Rasputinův stín

AUTOR: Raymond Khoury
ORIGINÁL: Rasputin´s Shadow (Orion Books, Londýn, 2013)
PŘEKLAD: Hana Pernicová
NAKLADATELSTVÍ: Domino
ROK: 2014
POČET STRAN: 528
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ




Anotace
Agentu FBI Seanu Reillymu byl svěřen choulostivý případ: skokem z okna newyorského mrakodrapu se zabil ruský diplomat. Šlo opravdu o sebevraždu? Kam zmizel majitel bytu, bývalý učitel fyziky Leo Sokolov? A nebyl ve skutečnosti Sokolov někým docela jiným, než za koho se vydával? Zatímco Reilly hledá odpovědi na tyto otázky, New Yorkem se přelije vlna vražd a nepochopitelného, nepříčetného násilí.

Něco málo o ději
Agent FBI Sean Reilly a jeho parťák Nick Aparo dostali další úkol. Musí zjistit, kdo unesl manžele Sokolovovy a proč, když oba manželé byli úplně obyčejní lidé. Leo je profesor fyziky a jeho žena Daphne je zdravotní sestra.

Postupným odhalováním Sean zjišťuje, že ve hře jsou nejen další a velmi nebezpeční Rusové, ale i prapodivný přístroj, který záhadným způsobem ovlivňuje lidské chování a mění je v surové a násilné nástroje. O tuto zbraň na ovládání mysli má zájem více lidí, může se tak dostat do nepatřičných rukou a napáchat velké škody. Na Reillym je, aby zbraň našel co nejdříve.

Kromě tohoto úkolu Reilly na vlastní riziko pátrá po agentovi CIA Corriganovi, se kterým má nevyřízené osobní účty a k odhalení jeho totožnosti je jen krůček.

Hodnocení
Od Raymonda Khouryho jsem nečetla žádnou knihu, ale viděla jsem zfilmovaného Posledního templáře. No, upřímně řečeno se mi film líbil tak nějak průměrně. To jsem ale nevěděla, dokud jsem nedržela knihu v ruce a nezjišťovala si víc informací.

Do knihy jsem se pustila během velmi krátké doby, protože jsem nevěděla, jak dlouho mi bude trvat přečtení. Kniha totiž není žádné tintítko, ale pořádný tlouštík - téměř 530 stran.

Zpočátku mě doprovázelo zděšení. V příběhu se objevilo tolik postav, že mi trvalo dost dlouho, než jsem zjistila, kdo je kdo. Všechny důležité postavy se ve vyprávění střídaly po kapitolách, občas i v půlce kapitoly. Některé postavy vyprávěly příběh v er-formě a Sean Reilly vyprávěl v ich-formě.

Příjemným zpestřením knihy byl deník Míši Šislenka, tvůrce nebezpečné zbraně. Spřátelil se s Rasputinem, jehož sláva byla teprve v začátcích, ale s Míšovou pomocí a pomocí této zbraně se dostal do přízně cara a carevny. Zpočátku vše bylo v pořádku, Rasputin byl velmi oblíbený, ale postupem času se z něj stal nepřítel číslo jedna. Byl velkým mystikem a léčitelem a zasloužil se o uzdravení mladého careviče. Jenže Rasputin byl velký prostopášník a proslýchalo se, že navštěvoval i lože samotné carevny a tím se zprotivil řadě vysoce postaveným osobám. Příběh z roku 1916 je psán velmi čtivě a v některých chvílích byl hodně napínavý a dost mě zajímalo, jak to vše skončí. Pro odlišení od příběhu současného byl zvolen font, který se velmi dobře četl.

Míšův deník si přečetl jeho vnuk Leo Sokolov. Leo je profesor a vědec na zapřenou. Žije v Americe již třicet let spokojeným životem, ale jediná chyba, kterou udělal, se mu stala osudnou a vynález, který za pomocí indícií z deníku sestrojil, se najednou ocitne v nepovolaných rukou a Reilly musí zapojit všechny síly, aby vypátral, kdo zbraň vlastní a kde ji ukrývá.

Reilly je při hledání této zbraně stále o krok pozadu. Městem se několikrát proženou velmi zvláštní hromadné krvavé rvačky, ale než se Reilly dostaví na místo činu, je tato zbraň zase pryč. Neustále mu uniká, ale všechny nitky se postupně utahují. Podaří se mu tento nebezpečný nástroj najít a zabránit tak dalším katastrofám?

Příběh ze současnosti se odehrává v New Yorku. Sean Reilly je mnohým čtenářům znám již z předchozích knih Khouryho o tomto svědomitém agentovi FBI. Tentokrát však řeší i osobní problémy, které si s sebou přináší z minulých dílů. Především má strach o svého syna Alexe, jenž byl v rukou tajemného agenta CIA Corrigana a Sean netuší, kdo se pod tímto krycím jménem skrývá. Zjistí nakonec, kdo to je?

Kniha se velmi dobře četla i navzdory tloušťce a samotný námět mě velmi zaujal. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby se taková zbraň opravdu objevila?  Z lidí by se stali jen obyčejné loutky a nástroje na zabíjení lidí. Docela děsivá představa, co říkáte? Osobně si myslím, že za pár let se takové zbraně objeví. V nesprávných rukou by se tato zbraň mohla stát velmi nebezpečnou. Kdoví, možná vás právě teď někdo pomocí mikrovln ovládá a vy o tom vůbec netušíte...

O autorovi
Raymond Khoury, narozený roku 1960 v Bejrútu, hlavním městě Libanonu, je scenárista a romanopisec, proslavený bestsellerem "Poslední templář" (2006).
Po dobu dospívání žil Khoury v Rye, New Yorku, kam se jeho rodina přestěhovala v roce 1975, aby unikla libanonské občanské válce. Ve Spojených státech absolvoval středoškolská studia. Po návratu do Bejrútu vystudoval architekturu, ale krátce poté znovu musel uprchnout před obnovenou válkou. Usadil se v Londýně a začal pracovat jako architekt.
Zdroj: knihovničkanakl. Domino                 



Obálky
Tentokrát volba je jednoduchá. Nejvíce se mi líbí česká obálka, hlavně ty barvy, jsou takové temné. Pak možná ještě má zajímavou obálku ta první.
    

Děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.

2 komentáře:

  1. Právě čtu Marti, jsem tak v půlce a jsem zvědavá jak to dopadne, ale určitě si přečti Posledního templáře knížku je skvělá! :) A to s tím agentem bylo opravdu v Ďáblově elixíru a ten jsem nečetla, budu to muset napravit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá, jak se ti ten konec bude líbit, já jsem ani nedýchala, jak to bylo napínavý ;-)

      Vymazat