neděle 19. ledna 2014

Brenda Veliká

AUTOR: C. D. Payne
ORIGINÁL: Brenda The Great
PŘEKLAD: Naďa Funioková
NAKLADATELSTVÍ: Jota
ROK: 2013
POČET STRAN: 282
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:




Anotace:
Brendě je šestnáct, je tlustá, ve škole je outsider a o kvalitách jejího společenského života svědčí fakt, že na Facebooku má čtyři přátele – autistického bratrance a tři amatérské korejské stepaře, které zná jen díky YouTube. Když už rodiče přestane bavit povětšinou marné pátrání po zbytcích v lednici, rozhodnou se ji poslat na soukromou internátní školu ve Stocktonu, která se vyznačuje hubenými porcemi, striktními pravidly a zkostnatělým přístupem k jakémukoli náznaku svobodného uvažování. I tady se Brendiny společenské styky zpočátku omezují na pár podobně neoblíbených a neatraktivních dívek a trpasličího homosexuála, který se živí žebrotou a přebývá na staré plachetnici. Všechno se změní v okamžiku, kdy se Brenda spřátelí s krásnou a všeobecně zbožňovanou spolužačkou Marií. Její prestiž začíná pomalu stoupat. Jenže nic není tak jednoduché, protože pobyt v ústavu plném znuděných, žárlivých a nadržených puberťaček připomíná spíš válečnou zónu než čajový dýchánek.

Něco málo o ději
Brenda Blattová je šestnáctiletá puberťačka. Nemá žádné přátele. A je tlustá. Proto ji rodiče umístili do internátní školy v Kapradinovém údolí, které řediteluje konzervativní a zkostnatělá paní Lumpwaphtová (čti lom-vaftová). Brendě nastanou krušné časy - málo jídla, minimum soukromí, přísná pravidla.

Jen těžko si Brenda zvyká na místní zvyky i společnost - kamarádí se s ní Ruby, která, když se rozdávala krása, stála ve druhé frontě. Ale naštěstí je tu další nová dívka. Jmenuje se Marie a je zpodobnění bohyně krásy a lásky. Marie se s Brendou spřátelí a od té chvíle se z Brendy stává celebrita.

Ale vše není tak jednoduché, jak se zdá.

Hodnocení
C. D. Payne je autor, kterého jsem zatím nečetla. Ale situaci jsem napravila a moje první kniha je za mnou. Příběh je chytlavý, humorný a vypráví o problémech současných dospívajících lidí.

Brenda je šestnáctiletá puberťačka, je tlustá, ošklivá s nízkým sebevědomím a s minimem přátel. Rodiče ji poslali do internátní školy doufajíc, že si Brenda najde přátele a hlavně že se jí podaří aspoň trochu zhubnout. Z vedení přísné paní L. si však Brenda hlavu neláme. Seznámí se s několika dívkami, které jsou považovány za outsidery školy, přesto si porozumí. A v momentě, kdy se setká s Marií, se jí změní život.

Marie je krásná dívka, dalo by se říct, že je symbolem krásy a Mariino kamarádství Brendu přivádí do popředí popularity. Její sebevědomí začíná stoupat. Kromě toho ji však chybí láska, a tak ji hledá, ale protože je tlustá, obává se, že ji jen tak nenajde.

Celá kniha je protkaná chutí po lásce a sexu. Občas jsem si říkala, jestli jsem v šestnácti byla také taková - ale asi ano, snila jsem o velké lásce, ale stejně jako Brenda jsem byla zakomplexovaná tím, jak vypadám a už jsem si neuvědomila, že určitě mám i něco, co je na mě hezké. A Brenda si to taky neuvědomuje. Neuvědomuje si, že je vtipná, ironická, někdy i sarkastická a drzá, vytáčí tím některé profesory i paní L.

Pokud máte rádi svěží příběh plný humoru a autorův styl, určitě si Brendu přečtěte. Sice je určená mládeži, ale na své si přijdou i dospělí čtenáři. Já se s Brendou opravdu bavila, protože to byla holka přesně podle mého gusta.

O autorovi
C. D. Payne je americký spisovatel, významný představitel absurdního humoru. Proslavil se zejména sérií knih o fiktivním mladíkovi Nicku Twispovi, pojmenovanou Mládí v hajzlu. Po vystudování Harvardu se živil jako sázeč, redaktor, fotograf, reklamní textař, grafik, výrobce nábytku a hraček, projektant a stavitel domů. V poslední době se věnuje převážně psaní beletrie pro mládež a stará se o chod vlastního knižního vydavatelství Aivia Press, které založil.
Zdroj: wikipedie

4 komentáře:

  1. Od C.D. Paine jsem četla koplet mladí v hajzlu a Dědictví Heleny on je provdu vtipný autor :) tato kniha na me ceka doma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem se dost často zasmála a některé Brendiny hlášky byly opravdu super.

      Vymazat
  2. Nad touto knižkou som rozmýšľala ako nad darčekom pre sestru. Anotácia je totiž super, akurát nás po spoločnej diskusii odradilo to, že je román zaradený ako kniha pre mládež :) Predsa len, túto dobu máme obidve už dávno a dávno a dávno za sebou... :) Takže nakoniec dostala od toho istého autora Dědictví aneb Jak Helena ke štěstí přišla, a tá bola skvelá. Brendu si síce kupovať nebudem, ale určite sa po nej pozriem v knižnici. Díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už také tuto dobu mám dávno za sebou :-) Ale chtěla jsem vědět, jaký je C.D. Payne autor a obstál, takže určitě si přečtu i Helenu.

      Vymazat